lunes, 16 de enero de 2012

LES MALALTIES ALIMENTARIES





Aquest text pretén donar-los la màxima informació sobre els problemes alimentaris, que poden patir els seus fills i filles i les seues possibles pautes d'actuació i solucions. Esperem que aquest els siga de gran utilitat i no obliden que poden contactar amb nosaltres per a estudiar el seu cas de manera personal i adaptada.








TRANSTORN ALIMENTARI: Els trastorns alimentosos són malalties que es relacionen amb l'alteració dels hàbits alimentosos comuns. Aquestes conductes poden o no alterar-se voluntàriament, açò està subjecte a factors interns i externs com el nivell d'autoestima, pressions familiars, frustració per tenir sobrepès, comparació constant amb algú proper per part d'un familiar o amic. Els trastorns alimentaris estan basats en una complexa interacció de sentiments, actituds i comportaments. Poden ser una resposta als problemes de l'adolescència, per l’adolescència o fins i tot per problemes familiars. Les conseqüències poden ser la baixa autoestima, la depressió, l'estrès, etc. Per açò, tant docents com familiars tenim una gran missió, la qual és ajudar als infants a acceptar-se a si mateixos, per la qual cosa són i no pel que semblen i a identificar signes que ens indiquen algun problema. Aquests passos són importantíssims per a previndre els trastorns alimentàries. Està demostrat que facilitar-los la informació adequada als estudiants sobre els perills d'aquestes malalties i les seues causes ajuden a prevenir-les en gran nombre. Així que tots junts podrem ajudar i conscienciar a la gent sobre aquests trastorns que cada vegada estan més presents en el nostre entorn.






TIPUS DE MALALTIES ALIMENTARIES:








  1. ANORÈXIA NERVIOSA: És el trastorn alimentari més comú entre dones adolescents actualment, encara que cada vegada més el nombre d'homes està incrementant-se. Es caracteritza principalment per l'alteració de la percepció corporal, vol dir que qui la presenta se sent gros, per açò deixa de menjar i rebutja a mantenir el pes mínim establert per la seua edat i alçada.






  2. BULÍMIA NERVIOSA: Es caracteritzen per episodis freqüents de voracitat seguits per conductes compensatòries inadequades, com el vòmit provocat, l'abús de fàrmacs, laxants i diürètics i altres medicaments, el dejuni o l'exercici, com en l'anorèxia existeix una alteració de la percepció.






  3. DESNUTRICIÓ: La desnutrició és un estat patològic provocat per la falta d'ingesta o absorció d'aliments o per estats d'excés de despesa metabòlica. Pot ser primària que també pot ser cridada desnutrició lleu, o desnutrició secundària, la qual si arriba a estar molt greu pot arribar a ser una patologia com el càncer o tuberculosi.



Després de les descripcions que els hem mostrat, dir-los que tant educadors com a familiars, hem de conscienciar-nos que els trastorns alimentaris no solament afecten als joves i adolescents, sinó també als alumnes i alumnes d'ensenyament primari. Pel que hem d'estar molt pendents dels nostres fills i filles per a poder evitar que patisquen alguna d'aquestes malalties tan perilloses. Per açò a continuació els mostrarem les prevencions que ha de prendre un docent en la seua escola i els factors que determinen que un infant pot patir aquesta malaltia perquè els familiars i docents puguen detectar si aquests estan patint o entrant en la primera fase d'alguna malaltia alimentaria.




PREVENCIÓ EN L'ESCOLA:



 Consultar amb especialistes per a programar l'alimentació dels alumnes.



 Ensenyar als estudiants que existeixen diferents tipus de cossos i pesos.



 Ensenyar als estudiants el paper del greix en els seus cossos.



 El greix forma part del complex sistema que ens manté vius.



 Explicar als estudiants el perill de les dietes incontrolades. Sense espantar, informant.



 Mostrar-los, preferiblement mitjançant activitats, com la cultura socialment acceptada promou models anorèxics: la pèrdua de salut a canvi de bellesa, el ridícul de l'obesitat... Feu d'aquesta informació parteix del programa educatiu, no us limiteu a explicar-ho.



 Posar l'accent en la comunicació, l'autoestima i la confiança en si mateixos. Açò li donarà força a resistir la pressió dels seus companys i la societat que els convida a canviar per a ser "perfectes" o per a tenir cert aspecte. Desenvolupeu un programa que permeta als educadors ajudar als alumnes quan presenten inquietuds o problemes pel que fa al menjar.




FACTORS:








  • Pèrdua de pes cridanera, o primesa extrema.




  • Trobar excuses per a saltar-se menjades.




  • Comportaments alimentosos inusuals; aplicació de ritualisme al procés de menjar. Preocupació inhabitual per a la seua edat en els resultats escolars; creu que els resultats mai són el bastant bons.




  • Extrema sensibilitat a les crítiques.




  • Preocupació inhabitual pels canvis en la rutina; poca flexibilitat i adaptabilitat.




  • Tendència a ser perfeccionista.




  • Comunicació tancada; tendència a l'excessiva correcció i educació per a la seua edat. Pot estar tibant o molt animat.




  • Preocupació inhabitual pel seu aspecte físic, excessiva condícia, "ni un pèl fora de lloc".




  • Abandó d'amics i activitats; immersió inhabitual en una activitat específica, excloent unes altres.




  • Amenorrea. Pot confondre's fàcilment amb irregularitats del cicle normals en aqueixa edat.




  • Comportaments inusuals o compulsius, especialment els relacionats amb el menjar.




  • Canvis de temperament. Comportament molt controlat, capaç d'ocultar els seus sentiments. Conversa massa sobre el pes o l'aspecte físic, seu o d'uns altres.




  • Tolera malament als altres. Especialment, menysprea l'obesitat.




  • Baixa autoestima (igual que en els adults, la baixa autoestima pot estar oculta).

Finalment els mostrarem una piràmide alimentosa, la qual els mostra els aliments que s'han de prendre de forma adequada i responsable. Per açò, hem de donar-los als nostres fills i filles una alimentació saludable, perquè puguen créixer en harmonia i de forma sana i enèrgica.


Gràcies per la seua atenció. Una salutació.

No hay comentarios:

Publicar un comentario